英雄 – Hero (2002)

Hero - S

M.Ö 3yy, Mulalip devletler dönemindeyiz. Bu dönemde, Qin (yani Çin) devleti, 7 muhalip devlet arasında sıyrılıp, yeni otoritesini ve dünya düzenini sağlama almaya çalışmaktadır. Ama elbette Qin’in dayattığı bu yeni dünya düzenine muhalefet olan da yok değildir. Mesela 3 cesur silahşör, Kırık Kılıç (Tony Leung), Uçan Kar (Maggie Cheung) ve Uzun Gök (Donnie Yen), bu değişimi engelleyebilmek için Qin imparatoruna suikast düzenlemeye çalışmış ama üstün yeteneklerine rağmen bir şekilde başarılı olamamışlardır. Bunun üzerine imparator onların üzerine ödül koyarak derhal avlanmaları emrini verecektir. İşte bu noktada Adsız kahramanımız (Jet Li) devreye girer. Adsız, aranan 3 suikastçiyi öldürdüğünü idda eder, ve kanıt olarak onların silahlarını imparatorluğa sunar. Elbette yeterince şüpheci olan İmparator ve şükelası, hemen ona güvenmeyip, onları nasıl öldürdüğünün hikayesini anlatmasını bekleyecektir. Hikayesini anlattıkça ve imparatorun güvenini kazandıkça ona daha çok yaklaşan Kahramanımız, sonunda ona bir taş atımlık mesafeye gelir. Ama Birbirlerine hem fiziksel hemde ruhsal olarak bu kadar yaklaşan Adsız ve İmparator, asıl niyetlerini anlayacaktır…. Acaba Adsız da mı o suikastçilerden biriydi ?

Hero Color

Bu sefer gerçekten renkli bir filmle karşı karşıyayız. Filmide verilmek istenen mesaj (yeni Dünya düzenine uyum …vb) o kadar açık ki, artık anlayan anlasın. Ama ben daha çok arkaplandaki ince mesaj ve notlara değinmek isterim. Herşeyden önce film boyunca yoğun bir renk simyası kullanılmış. Film akışındaki her ara hikayede farklı bir renk kodu, atmosfere ağırlığını koyuyor. Sırasıyla bunlar; Sarı, Kırmızı, Mavi, Yeşil, Beyaz, ve tüm bu hikayelerin arasına bir çimento gibi, ve ayrıca filmin başına ve sonuna hakim olan Siyah/gri renk tonumuz var. Tüm renklerin ne anlama geldiği elbette yoruma bağlıdır, ama ben genede küçük bir rehber hazırlayım (Dikkat süpriz bozan var);

Sarı; Uzun Gök (Donnie Yen)’li hikayede hakim renk sayılır. Aslında onun hikayesi daha çok siyah ve sarının kapışması gibidir. Otoriteyi temsil eden Adsız siyah renk giymiştir. Halkı temsil eden Uzun Gök ise yağız tonda Sarı (yada toprak sarısı) bir giysisi vardır. Devlet-Halk kutuplarına gönderme yapılmış gibi.

Kırmızı; Adsız, imparatorun karşısına ilk çıktığında, diğer silahşörleri nasıl öldürdüğünü anlatması istedir. Çünkü kimse o üstün yetenekli silahşörleri tek başına haklayabileceğine inanmıştır. Adsız ise onları ikna edebilecek aşırı romantik bir hikaye anlatmaya başlar. Hikayenin romantizmi o kadar ağır basar ki, hakim renk Kırmızı olur; öyle ki hemen herkes kırımız giymiştir. Hikeyeye göre, diğer 2 silahşör, ateşli bir aşk üçgenine kurban gitmiştir, ve bu nedenle Adsızın onları öldürmesi kolay olmuştur.

Mavi; İmparator Adsızın anlattığı hikayeye inanmaz. Çünkü böyle usta ve yetenekli suikastçilerin aptal bir aşk ihtirasına kurban gitmeleri ona çok mantıksız gelir. Böylece imparator, kendi düşündüğü hikayeyi anlatmaya başlar. Onun hikayesinde hakim renk, mavidir, soğuk mantığın tonu ! Ona göre aslında Adsız, diğer asi silahşörlerle anlaşma yapıp entrika kurmuştur; Diğer silahşörler sanki ona yenilmiş gibi davranacak ve silahlarını adsıza verecektir, adsızda bu silahları kanıt olarak kullanıp imparatora daha çok yaklaşacak ve onu kolayca öldürebilecektir.

Beyaz; İmparatoru kandıramayacağını anlayan adsız, sonunda gerçek hikayeyi anlatmaya başlar. Gerçek hikayenin hakim rengi beyazdır. Herkes beyaz giymektedir, ve kesinlikle yalan yoktur. Her ne kadar İmparator sanki haklı olsada, bu hikaye onun anlattığı soğuk mavi hikayeden çok daha derin ve içlidir. Sonuçta gerçekten Adısızla silahşörler anlaşma yapmışlardır, ama gerçekte bu anlaşma imparatoru öldürmek için değildir.

Yeşil; Silahşör Kırık kılıcın Adsıza anlattığı nostaljik hikayenin hakim rengi olarak, yeşil seçilmiştir. Bu hikaye aslında ana hikayemizle alakasız, sadece ana kahramanların geçmişine ışık tutmaya yönelik anlatılır. Hikayede Kırık Kılıç ile Uçan Kar’ın ilk tanışması ve ilk suikast girişimleri yansıtılır.

Siyah ve Gri; Açıkça ve direk olarak otoriteyi, imparatoru ve sarayı temsil eder. Yukarda sıralanan ara hikayelerin geçişlerinde ve Adsızın imparatorla olan sahnelerde bu renkler hakimdir. Ayrıca film bu renkler hakimiyetinde açılıp kapanır.

Ayrıca belirtmek isterim ki, bir çok kişi bu filmin, 1967’de çekilen ve Wang Yu’nun baş rolde olduğu The Assassin (Suikastçi) filminden esinlendiğinden hem fikir. Bundan başka bir notta, kahramanımızın isminin olmayışı. İsimsiz kahramanlar wuxia edebiyatının en karakteristik, belki klişe, ama en manidar elementlerindendir. Kahramanlar, üstün yetenek, nitelik ve ideallerde olmalarına rağmen kendilerine cafcaflı isimler almaktan kaçınmaları, onların şan şöhret ve laf kalabalığından çok, işe, eyleme ve olaya baktıkları şeklinde yorumlanabilir. Türkçedeki bir deyimde de dediği gibi; aynası iştir kişinin, lafa (yada isme) bakılmaz !!! … son olarak konu bakımından alakasız da olsa, başka bir isimsiz kahramanın wuxia hikayesi için; Soul of the Sword (1978), ve bonus olaraktan The Anonymous Heroes (1971)

Bu filmi kolayca heryerde bulabilirsiniz, ama ben genede bir kolaylık göstereyim.

Kaynak; wiki/Hero_(2002_film)itpworld/hero-chinahong-kong-2002.

Hero - F

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s