Hong Kong in the 21st Century – Soyut Tarzlı Gökdelenler

Justyna Karakiewicz, Jeff Cheng, John Kao;

Hong Kong is a city of extreme landscape conditions in which the majority of the land is defined as high steep terrain. Due to this condition there is a complex infrastructure of trains and escalators for the mobility of the pedestrians. This type of infrastructure accounts for more than 50 percent of the available land. The remaining areas are clustered with isolated skyscrapers surrounded by heavy vehicular and pedestrian traffic.

Because of this phenomenon, we think that Hong Kong doesn’t need another skyscraper but a building that will offer public areas for the inhabitants. Causeway Bay, one of the most heavily populated areas in the world, is defined by a large public park to the east and a major traffic route to the north. An entrance to the Cross Harbor tunnel is also located in this area. Slow moving traffic is a constant all-day long, causing intense noise and pollution. The traffic spreads to the surrounding streets and heavily suffocates the neighborhood.

The only access to the harbor front is through a pedestrian tunnel, which was originally built as water infrastructure. This has lead to a deserted waterfront with a lot of residual spaces. By identifying this land we come up with an interesting development proposal that would provide a large number of public areas, as well as housing and office spaces. This proposal is designed in phases and will grow through the years. It will also regenerate the harbor and will bring back life to this area of Hong Kong.

evolo.hong-kong-in-the-21st-century

Hong Kong’un aşırı fazla nüfusuna karşı daha rahat ve sakin bir şehir yaşama yaratabilmek için, ilginç bir gökdelen projesi tasarlanmış. Belki bilebileceğiniz gibi; Hong Kong, üzerinde konumlandığı yüksek basamaklı arazisi ile aşırı manzaralı bir şehir durumundadır. Bu sebeple, yayaların hareket serbestliği için karmaşık tren ve yürüyen merdiven altyapıları geliştirilmiştir. Bu türden altyapılar kullanılan arazinin %50’sini kaplarken, geri kalan alan, gökdelen kümeleri ve çevrelerini saran yoğun bir yaya ve araç trafiği işgal eder.

Bu fenomen yüzünden, yayalara ve şehir sakinlerine kamu alanı sağlayamayacak başka bir gökdelenin Hong Kong’da inşa edilmesi, durumu daha da düğümleyecektir. Çünkü dünyanın en yoğun nüfusuna sahip olan Causeway Körfezi (Bay), bölgenin en geniş kamu parkı olarak tanımlanmakta ve kapasitesini oldukça zorlamaktadır. Ayrıca Cross Limanı tüneline giriş de bu bölgede bulunmakta. Yani bu bölgede ki, tüm gün sabit bir şekilde, devamlı ve yavaş akan bir  trafik, gürültüye ve kirliliğe sebep oluyor. Üstelik bu trafik çevre caddelere ve sokaklara da yayılıp, diğer civardaki bölgeleri de boğuyor. Kısacası yaya ve araç trafiğini rahatlatmak için gökdelenleri zemin seviyesinde daha az yer kaplayacak şekilde tasarlamak, bir çözüm olabilir.

Bunun için ise; Limanın önüne tek girişi, aslında su tesisi olarak inşaa edilmiş bir yaya tüneli olan eski bir yapıdan ilham alınmış. Yani gökdelenler yere sadece konik sütunlarla oturup, hacminin büyük bir kısmını yüksekte toplayacak, ve böylece zemin seviyesinde yeterli kamu alanı sağlanabilecek. Soyut resim çalışmalarını andıran bu tasarımla, sadece büyük miktarda kamu alanı sağlanmayacak, ayrıca konut ve ofis için de yeterli alan olabilecek. Bu proje elbette aşamalı olarak tasarlandı, ve seneler ilerledikçe gelişecek; ve ayrıca limanın ve Hong Kong’un çehresini değiştirecek marjinal bir proje olacak.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s