Submachine Efsanesi

SubmachineMateusz Skutnik tarafından yaratılan bu oyun serisi sizi bulmacalarla dolu mistik-bilim kurgu karışımı labilentlere götürecek, alemden aleme geçirecektir. Oyunun tüm serilerinde, her defasında Submachine‘nin yeni bir lokasyonunda uyanan ve bir tür amnezisi olan kimliği belirsiz bir karakteteri canlandırarak, etrafı inceleyip bulmacaları çözüyor ve kapalı kaldığımız bu tuhaf psikodelik hapishaneden kaçmaya çalışıyoruz. Serinin ilk oyunu (Basement-Bodrum) görece biraz ilkel görünse de, serinin takip eden oyunları giderek daha ilginç bir atmosfere sahip oluyor, ve daha ilgi çekici ve sürükleyici bir hikayeye dönüşüyor. Şu an 10 oyunu ve 6 kisür “Spin-Off” u çıkmış vaziyette (bakınız en aşağıdaki oyun listesi). Skutnik ile yapılan bir söyleşide, kendisi Submachine 10- The End‘i yapıp seriye nokta koymuş (yada bilinmez, belki başka Spin-off’lar gelir).

Peki ama nedir bu Submachine ? Submachine’nin wiki sayfasındaki bilgiye göre, 200’ü aşkın fan teorisi olmakta. Bunlardan 7 tanesi “teyit” edilmiş, 21 tanesi “oldukça mantıklı” bulunmuş, 35 tanesi “halen geçerli” olabilirmiş, 48 tanesi “şüpheliymiş”, 70 tanesi “yalanlanmış”, 38 tanesi “teyit edilmemiş”, 3 tanesi ise “komik” bulunmuş. Elbette bu kadar teoriyi tek tek bakmamız yersiz, ama çok isteyen olursa işte bunlar; Submachine.wikia.com/wiki/Theories. Yine de şu “teyit edilmişlerden” bir kaç tanesini irdeleyebiliriz. Ama öncelikle temel karakterlere bir bakalım;

Karakterler dedim, ama aslında kanlı canlı tek bir karakter var, o da oyuncu (yani bizler). Diğer karakterler ise asla belirmiyorlar, yalnız çeşitli oyun lokasyonlarında serpiştirilmiş kağıt notlar yada tabletler vasıtasıyla onlar hakkında bilgi edinebiliyoruz. Bu notlarda derlenen bilgilere göre 5 ana karakter olmakta, Kısaca tanıyalım;

Murtaugh; Serinin anti-kahramanı ve en anahtar karakteri sayılabilir. Her oyunun sonunda bize (yani oyunculara) tuzak kurduğunu anlıyoruz. Skutnik’in dediğine göre aslında şeytani biri sayılmaz ama eylemleri zaman, mekan ve insan hayatlarında büyük kırılmalara sebep oluyor. Dediğimiz gibi oyunda direk karşımıza çıkmaz, neye benzediğini bilemeyiz, sadece etrafa saçılmış notlardan hayatı ve eylemleri hakkında bilgi ediniriz. Amacı ise kendisini canlı canlı mezara gömenlerden intikam alabilmektir. Amacına o nedenli odaklanmıştır ki, diğer insanların hayatları görmezden gelmeye başlar. The Core’da kendisi için Sosyopat notu düşülmüştür.

Kilit karakter olduğu için özgeçmişine biraz daha incelemekte fayda olabilir. Yazılanlardan öğrendiğimiz kadarıyla Murtaugh bir kamp tatili sırasında kolunu kaybeder. Ama bu kaybını, karma kol dediği, spirutuel bir kol yaratarak gideren anti-kahramanımız, bu uzvu vasıtasıyla bir karma portal taratıp boyutlar arası seyahati mümkün kılmaktadır. Murtaugh bu yeteneğini, The Core’da göreceğimiz, Kış Sarayı denen yerde aşama aşama geliştirir, ama bu yeteneği sonucu ortaya çıkan zaman ve mekan uzayında ki kırılmaları yok sayar. Bu nedenle Subnet’in bazı kısımları kendi içine çökmeye başlar. Ayrıca burada Elizabeth ile tanışır ve ona o kadar takıntılı olur ki gözü ondan başkasını görmez, ama bu takıntı ve Murtaugh’ın özel güçleri “diğerlerini” rahatsız etmeye başlar. Sonunda burayı terk etmek zorunda kalacaktır. Daha sonra Deniz Fenerindeki yerine çekilir ve orada Fener görevlisi olarak yaşamaya başlar. Bu aşamada adını Einstein koyacağı bir kedi bulur. Yalnız tüm kapı ve pencereleri kapalı tutsa dahi, zaman ve mekanda bükülmeler olduğundan, Einstein sürekli ortadan kaybolacaktır. Belli bir müddet sonra anti-kahramanımız Erdem Taşlarını kullanarak başka insanları da direk submachine’e gönderebileceğini keşfeder. Yalnız onun bu düşüncesinden korkan “diğerleri”, DenizFenerini Murtaugh ile birlikte yerin dibine gömerler (Zira isteyerek yada istemeden Murtaugh bir çok ölüme ve yıkıma sebebiyet vermeye başlamıştır). Yalnız Murtaugh’da taphofobi (canlı canlı gömülme korkusu) vardır, ve kendisine bu yapılanları çok fena sinirlenir. Böylelikle The Core’u ele geçirmek için planlar yapmaya ve böylece 32 sene boyunca SubNet’i keşfetmeye başlar. Bu aşamadaki başka laboratuvarlar ve çeşitli bilim adamları ile de tanışır; elbette tüm bunların hepsi intikamını gerçekleştirebilmek içindir. Sonunda The Core’u işgal edecek bir yol bulur, yalnız yarı yolda intikam fikrinden vaz geçecektir, çünkü sonunda sebep olduğu yıkımı fark etmeye başlar. Elisabetle yaptığı bir konuşmadan sonra, hayatının geri kalanını istemeden sebep olduğu bu yıkımı onarmaya adar. Fakat bazı seviyelerdeki yıkım onarılamayacak seviyededir, ve Murtaugh bu kısımları onaramadan gözü açık ölür. Submachine-9 Tapınak’a onun mezarını, aslında mozolesini görürüz. Mozolesinin hemen yanında ise sevgili Elisabeth’in mozolesi vardır. İkiside firavunlar gibi gömülmüştür.

Elizabeth; Murtaugh’ın dostu hatta belki platonik yada karşılıksız aşkı. Kendisi tam anlamıyla Murtaugh’ın zıt kutbudur, buna rağmen Murtaugh ona büyük bir sevgi ve saygı besler. Yalnız kaçan kovalanır misali, Elizabeth ondan uzak durmaya çalışır, ama gerektiği zaman ona akıl verip doğru yola koyacak sohbetlerde yapar. Yinede her daim birbirine yabancı ve ayrı olacak bu 2 insanın ölümde bir olması oldukça tuhaftır.

Henry O’Toole; Submachine gereçlerini yapan mimar ve mühendistir. SubNet lokasyonlarında görebileceğimiz tüm yapıların mimarisi ona aittir.

King; Henry O’Toole’nin gizemli patronu, Gizemli bir krallığın gizemli kralıdır. Kral hakkında tek bilinen, bilimi çok sevdiği ve ona cömertçe yatırım yaptığıdır. Ayrıca sinirlerini sakinleştirmek için yaptırdığı Güney Bahçeleri ve içinde yetişen Kutsal bitkilerde onun sayesindedir.

Einstein; Murtaugh ile Denizfeneri lokasyonunda yaşan boyut-ötesi bir kara kedidir. Aslında bir nevi Murtaugh’ın evcil hayvanıdır, yalnız kedinin ortadan sık sık kaybolması onu oldukça sinir eder. Einstein’in genel görelik teorisine atfen, zaman ve mekanı bükebildiğinden kediye Einstein ismini verir. Gerçektende kedinin zaman ve mekan bükme yeteneği vardır ve bu sayede, istediği zaman kaybolabilmektedir. Murtaugh 32 yıllık keşfe çıktığında, Einstein’i Elisabeth’e emanet eder; bu da onun kediyi ne kadar önemsediğinin kanıtıdır.

Tüm karakterleri teker teker tanıdıktan sonra teorilere geçebiliriz. Yukarda okuduğunuz özette bir çok soru işareti vardır, ve bu teoriler bu sorulara mantıklı bir açıklama geliştirir. Belli başlı odaklanan sorular ise;

  1. Murtaugh neden insanları Submachine çeker ve hatta onları ölüme terk eder ?
  2. Submachine ve SubNet gerçekten nedir ?
  3. Gelecekte daha neler göreceğiz ?

Teyit edilen bir teoriye göre, Murtaugh’ın insanları Submachine çekmesinin nedeni, The Core’a saldırırken destek güç toplayabilmektir. Yalnız elbette her ipini koparan Murtaugh’ın ordusuna yazılamaz. O nedenle Submachine’nin lokasyonlarına çok zor bulmacalar serpiştirilir. Bunları çözemeyenler lokasyonda ölüme terk edilir, çözebilen zekiler ise Murtaugh’a yardım etmeye hak kazanır; Yani Murtaugh bir nevi yapay seleksyon kullanarak ordusunu en zekilerden kurmaya çalışıyordur. Buna kesişen bir başka teoride ise, aslında Murtaugh bu kadar insanı, Subnet’in savunma sisteminin köreltebilmek için harcamaktadır. Gözleri o kadar kör olmuştur ki, başkalarının ölümü üzerinden başarı sağlamaya çalışır.

KrishnaBir diğer teoriye göre, aslında insanlar rastgele Submachine girebilmekte, ama içeride dolaştıkça, zaman mekanda bozulmalara yol açmaktadır. Bunun üzerine Submachine’nin AI’si (yani yapay zekası) bir tür savunma makenizması geliştirerek insanların lokasyonlarda gelişi güzel dolaşmasını engelleyen bulmacalar serpiştirir. Elbette gene zeki olanlar bunları çözüp keşfe devam ettikçe (bu keşiflerde Murtaugh gibi orada daha önce yaşamış insanların izlerinden tutunda değişik lokasyonların keşfine kadar olan tüm gezilerdir), bulmacaları çözmeyenler ise belli bir noktada kısılı kalıp ölüme terk edileceklerdir.

Submachine’nin ne olduğuna dair ise bir kaç akla yatan teori vardır. Bir tanesinde, bir bilim adamının bir şekilde başka bir boyuta teleport olmasından sonra, o boyutta kendi boyutunda olmayan bir teknoloji keşfeder. Sonra bu teknolojiyi kendisine göre entegre ettikçe boyut çeşitli seviyelere (layers) dallanır ve sonunda Submachine evreni doğar. Yalnız bu teknolojinin bir bedeli vardır; Bozuntular, bükülmeler (glitchs). Bu bozuntular tamir edilemiyordur zira teknoloji hakkında hala yeterli bilgileri yoktur. Bir diğer teoriye göre Submachine aslında bir kuantum bilgisayarıdır. O nedenle bildiğimiz fizik kurallarını değiştirebiliyordur. Ama rastgele yada yapay olarak yaratılmış olan Subnet ile birlikte hem submachine’nin değişik lokasyonlarına teleport olunabiliyor hemde zamanda yolculuğu mümkün kılabiliyor.

Bir diğer teoride ise Submachine’nin zaman ve mekanda teleporta imkan veren, bir tür yapay zeka olduğunu ve yapay zekanın bir tür savunma makenizması olarak, gelen insanların hafızalarını silip onları bulmacalarla kademe kademe delirttiğini ileri sürer. O nedenle Murtaugh ve diğerleri tuhaf davranmaktadır. Ayrıca submachine, içinde ölen insanları derhal toza çevirir; o nedenle bir çok intihar notu görmemize rağmen asla bir cesete rastlamayız !

Başka bir teori ise Submachine’nin aslında karanlık enerji ve karanlık maddenin hüküm sürdüğü bir evren olduğunu ileri sürer. Hikayede ve notlarda sık sık bahsi geçen “karma” aslında bilinenin aksine eylemlerimiz ve sonuçları değil, bu karanlık madde ve enerjinin ta kendisidir. O nedenle imkansız şeyler olabilmektedir !

Gelecekte bu entropisi yüksek (hatta entopisi hiç azalmayacak) sistem için her tür (sonsuz) olasılık mevcuttur. Çoğu kişi Submachine’nin bir organizma gibi sürekli büyüyüp dallanıp budaklanacağını ve yahut evrim geçirip değişeceğinin savlar. Yada bundan tatmin olmazsanız siz de kendi teorinizi geliştirebilirsiniz ! ;)

Ψ

*** Submachine World ***

  • submachine 1 – Basement (Bodrum) & extended v.
  • submachine 2 – The Lighthouse (DenizFeneri)
  • submachine 3 – The Loop (Döngü)
  • submachine 4 – The Lab (Laboratuvar)
  • submachine 5 -The Root (Kök)
  • submachine 6 – The Edge (Kenar)
  • submachine 7 – The Core (Çekirdek)
  • submachine 8 – The Plan (Plan)
  • Submachine 9 – the Temple (Tapınak)
  • Submachine 10 – The Exit (Çıkış)
    • submachine 0 – Ancient Adventure (Antik Macera)
    • submachine Future Loop Foundation (Gelecek Döngü Vakfı)
    • submachine 32 chambers (32 Salon)
    • submachine network (Ağ keşif deneyimi)
    • Sketch of Submachine 2
    • ISubmachine (sadece IPhone için)

Son olarak, Bu Kesinlikle bildiğiniz sıradan “kaçış oyunlarından” değil. Bu seri çok daha tuhaf, gizemli ve duygusal ! Zamanınız varsa tavsiye ederim, zira sıkılmayacağnızı garanti ederim. hadi bakalım ! ^_^

Daha fazla bilgi için; submachine/wiki/Submachine_seriesjayisgames/submachine

One thought on “Submachine Efsanesi

  1. Pingback: Submachine 10 – The Exit | Renkli Şeyler

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s